Absolvent de jurnalistica, pasionat de fotografie si film si de 30 de ani manager al MacPixel.

Follow me on instagram

© 2017 MacPixel!

Blog

Macpixel / Blog  / Creatia de continut pentru social media
continut pentru social media

Creatia de continut pentru social media

Creatia de continut pentru social media este unul dintre lucrurile pe care le facem tot mai des este .

În urmă cu câțiva ani, filosofia era “nu contează cum doar să fiu și eu prezent pe net”. Mai țineți minte paginile alea cu un fond plin de linkuri aruncate eventual în jurul unei imagini deformate? Era plin internetul de ele, azi le găsim la capitolul de exemple “așa nu!”.

Ei bine, a durat ceva, până când conceptul a fost depășit cu: “Contează să am website, dar e foarte important și cum arată”. Filosofia asta, e drept, se menține, dar apariția social media a mai adăugat un must. Astăzi, cu Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Snapchat, TikTok, WhatsApp, Reddit, Facebook Messenger, Pinterest, Tumblr, WeChat… e greu și să ții pasul. Ca business, dacă nu ești activ măcar pe două canale social media, nu exiști.

Ce înseamnă creatia de continut pentru social media?  Ce înseamnă să fii prezent în social media?

La nivel declarativ e simplu. Să-ți creezi o strategie de comunicare și în acord cu aceasta să postezi. Ei bine, aici vine problema. Și ea este legată și de partea de SEO sau Google, de care ați văzut că n-am zis până acum.

Creatia de continut pentru social media înseamnă chiar să concepi și să postezi articole, imagini, filmulețe relevante pentru afacerea ta. Dacă cu ani în urmă “politica” de a da copy/paste la o imagine de pe net era o practică populară. Acum acest lucru comportă cel puțin două riscuri.

Primul risc:

Odată cu dezvoltarea internetului companiile mari care se ocupă de comercializarea imaginilor au creat softuri de protecție complexe. Acestea nu fac altceva decât să cerceteze zilnic internetul în căutarea de fotografii furate de pe net și repostate. Algoritmii după care funcționează sunt atât de bine puși la punct încât pot identifica o imagine chiar dacă înainte să o repostați ați încercat retușarea. E doar o chestiune de timp până când o să vă treziți în cutia poștală cu o citație din partea unui birou de avocatură. Ah, și să știți că funcționează și la noi în România.

Al doilea risc

Al doilea risc este mai degrabă o certitudine.  Ține de indexarea pe motoarele de căutare. Chestia aia de care e interesat sau întreabă fiecare manager atunci când își face website. “Da mă găsește pe Google?”. Ei bine, “riscul” e că atunci când dai copy/paste chiar te găsește. Și nu doar că spidery Google identifică faptul că ai postat o poză sau un articol furat de pe net, dar te și pedepsesc. Site-ul tău va avea de suferit la capitolul indexare. Mai simplu, se va duce în jos… 

Știu că una dintre întrebările cel mai des rostite este legată de SEO. În urmă cu mai mulți ani, totul se învârtea în jurul cuvintelor cheie.  A schimbului de linkuri… Azi, când vorbim de un site web, dincolo de cuvintele cheie, trebuie să luăm în calcul relevanța conținutului. Contează viteza de încărcare a site-ului, optimizarea pentru platformele mobile…

Și când mă gândesc că toate astea se schimbă într-un ritm amețitor. Fiecare platformă caută modalități pentru a-și mări influența, updatează constant algoritmii… E complicat. Vezi cele mai recente modificări de algoritmi ale Instagram. Acesta și-a anunțat intenția de a se transforma dintr-un serviciu dedicat fotografiei într-unul cu accent pe conținut video… Nu e simplu.

Ce-i de făcut? 

Ce-i de făcut? Și aici nu mă refer la broșura-pamflet, scrisă în urmă cu exact 120 de ani în urmă de către Vladimir Ilici Lenin… 😀 Deși ar fi un exercițiu interesant să îmi imaginez cum ar fi evoluat lucrurile dacă ar fi fost internet pe vremea lui Ulianov.

Sigur pentru un manager, în funcție de mărimea companiei, este foarte greu până la imposibil să se ocupe de creatia de continut pentru social media. Ar însemna să-și dedice majoritatea timpului pentru scris articole, fotografie, filmat, editat, postat… Și lucrurile nu se opresc aici. Trebuie completată partea de urmărire a efectelor stârnite de postări. Ocupat de moderarea comentariilor.  Analizate reacțiile pentru a evalua strategia de comunicare.

Soluții miraculoase vă sunt propuse în diverse anunțuri de care e plin internetul. Cele în genul unui număr de postări zilnice sau săptămânale contra unui preț de cost. Acestea, eventual, vă și garantează un număr de sute sau mii de like-uri la un interval scurt de timp. Nici nu vreau să mă gândesc la propunerile care în schimbul câtorva zeci de euro vă promit și “luna de pe cer”. 

Roluri și retribuții anuale în social media

Pentru a avea un termen de comparație privind rolul și retribuția medie anuală pe 2020 în domeniul social media iată situația din Statele Unite. În funcție de mărimea companiei există diferite joburi. Vi le prezint pe cele mai importante, pentru a vă face o idee. 

  1. Social media managerul este cel care se ocupă de strategie, de brand awareness, este responsabil de crearea de campanii de promovare în social media. În firmele mai mici acesta ar putea avea și rolul de a scrie articolele, de a răspunde mesajelor, comentariilor. Ca medie salariul unui manager pe social media în anul 2020 a fost de 50.500 de dolari.
  2. Social media strategist –  în cazul strategului vorbim de un job dedicat planificări strategiei de marketing și reclamă. Sunt responsabili de audit pentru a identifica punctele forte sau pe cele slabe ale strategiei social media, pentru a eficientiza următoarele postări și campanii de promovare. El poate răspunde de evenimentele de promovare, concursuri, lansarea de noi produse. Este de asemenea responsabil de măsurarea ROI-ului social media. Salariul mediu este de la 50.500 $ până la 63.300 $ în cazul unui Senior social media strategist. Fluctuația e dată de mărimea companiei.
  3. Specialistul social media se ocupă mai mult de implementare. Scrie articole, răspunde la mesaje și comentarii, stă cu ochii pe trend-ul industriei. Ține legătura cu influencerii pentru promovarea brandului, publică și promovează contentul creat. Media salarială pentru acest job, 48.300$
  4. Comunity managerul, așa cum reiese din titlul jobului, principalul rol este acela de a crea și întreține comunitatea creată în jurul organizației/brandului. Are rolul  de a modera și întreține conversațiile legate de produsele sau serviciile companiei. De cele mai multe ori aceștia apelează la mesaje directe, sau la postarea de comentarii pe diferite grupuri/postări. Media salarială a unui Comunity Manager este de  46.300$
  5. Brand ambasadorul în general această poziție poate să fie ocupată de o celebritate care promoveze câteodată produsele sau serviciile companiei. În cazul unui full job vorbim de o funcție retribuită, nu de contracte punctuale. Ambasadorii de brand sunt persoane cunoscute. Ei își asociază imaginea cu brandul nu doar pe social media ci și la evenimentele publice, festivaluri, în toate aparițiile publice. Postările lor legate de produsele companiei, filmulețele de prezentare, sunt prezente și pe conturile lor personale. Media salarială în 2020 a fost de 32.100$.
  6. Brand managerul supervizează fiecare interacțiune a consumatorilor cu brandul. Jobul lui începe prin consultarea cu dezvoltatorii de produs, cu designeri, cu analiștii… Trebuie să se asigure că orice produs nou lansat respectă filosofia brandului. El autorizează campaniile de advertising. Raspunde de tot ceea ce este legat de imagine. Supervizează activitatea echipei de social media. Se asigură că tot ceea ce “iese” pe net este conform cu linia brandului. Salariul mediu anual este 89.800$
  7. Directorul de marketing în mod normal îl găsim doar în firmele mari. Acesta este implicat în tot ceea ce are legătură cu vânzarea produselor sau serviciilor companiei. Coordonează echipe de creație. Gândește strategii de promovare. Supervizează designul noilor produse, al reclamelor. Comandă studii de piață pentru a putea lua decizii importante în cunoștință de cauză… În final directorul de marketing este cel care stabilește echipa și  bugetul de social media al companiei. Salariul mediu anual este de 173.000 $
  8. Director Creativ – este creierul părții artistice care ține de marketing. În timp ce directorul de marketing se concetrează pe latura operațională și financiară, directorul creativ gestionează partea artistică. Acesta coordonează designerii, filmmakeri, copywritheri implicați în realizarea materialelor de promovare. Salariul mediu anual este de 126.600$
  9. Digital marketing managerul, așa cum reiese și din denumire, are legătură exclusiv cu partea de marketing online, nu cu cea tradițională. Ei vin cu idei pentru campaniile on-line. Sunt implicați în crearea promoțiilor și le urmăresc și le analizează performanța. Obiectivele pot fi diverse. Pot viza creșterea notorietății brandului, sporirea traficului web spre site-ul companiei sau mărirea vânzărilor. Salariul mediu este de 69.700 $
  10. Content managerul, adică cel care manageriază conținutul publicat pe blog, pe conturile de social media… În mod normal acesta comandă creatorilor de conținut articole pentru blog, fotografii, conținut video… Îl aprobă și publică. Salariul mediu anual este de 56.700$.

Ce strategie se aplică la noi?

Foarte puțin din cele de mai sus se aplică la noi. 🙂 În România majoritatea managerilor merg pe strategia “băiatului bun la toate”, sau “am eu pe unul care se pricepe” :). La noi goana cea mare este după like-uri, după “noi prieteni”… Deși e un lucru dovedit științific, că pentru atingerea succesului NU numărul este determinant, ci, mai cu seamă, calitatea. 

Comunicarea însă e necesară, e importantă și ajută. Comunicarea făcută onest, prin publicarea de conținut de calitate, moderată de o persoană, nu de roboți. Nimic nu mă enervează mai tare decât mesajele de genul: “Salut, sunt X, robotul de la … înțeleg că ai o problemă, vrei să…”. 

E nevoie de persoane cu abilități în comunicarea pe social media

Cred că, în ciuda tuturor argumentelor privind eficiența, oamenii își doresc să fie ascultați. Își doresc ca la celălalt capăt al conexiunii să fie o persoană în carne și oase, care să empatizeze cu problema lor. Cineva care în același timp să aibă o strânsă conexiune cu compania în numele căreia comunică. Să aibă habar de serviciile sau produsele oferite și competența de a oferi răspunsuri credibile.

E nevoie de persoane sau personal dedicat acestui serviciu. Cineva cu competențe de blogger/social media copywriter, fotograf/videograf, editor, strateg, specialist în relații publice… O persoană care aibă abilități de branding, layout, compoziție… Să se priceapă în alegerea cuvintelor cheie și care să aibă măcar cunoștințe de baza HTML…

Sigur, nu putem vorbi prea curând de translatarea bugetelor de afară în România. Sper ca acest articol să fie util în special proprietarilor de companii, managerilor. Sper să fii adus puțină lumină în ceea ce înseamnă creatia de continut pentru social media. Cum se realizează, dar mai ales de ce tip de personal e nevoie. Iar atunci când veți decide că e timpul ca firma dvs. să fie activă și în on-line, vă doresc să faceți alegerile potrivite.

No Comments

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.